Kan fastighetsköpare förlora rätten att reklamera fel i bostadsrättslokal vid sen upptäckt?

Högsta domstolen, 5 april 2016, mål nr T 3573-14

Högsta domstolens har avgjort en tvist mellan en säljare och köpare om ansvar för fel i en bostadsrättslokal. Köparen reklamerade köpet över ett år efter tillträdet, vilket visade sig vara avgörande för domstolens beslut.

PARTER/SAKEN

Säljaren Lindorff Sverige AB mot köparen Sveamalm fastigheter AB.

Parterna är oeniga om det föreligger ett felansvar enligt köplagen avseende bostadsrättslokalens storlek. Frågan är emellertid om Sveamalm får åberopa felet så lång tid efter tillträde.

BAKGRUND

Sveamalm köpte en bostadsrättslokal av Lindorff för 28 miljoner kronor genom ett skriftligt avtal den 6 juli 2007. Bostadsrättslokalen annonserades som 1 297 kvadratmeter stor och användes tidigare som kontor. Sveamalm planerade att bygga om lokalen till bostadslägenheter. När Sveamalm tillträdde lokalen den 1 oktober 2007, genomfördes ingen noggrann kontrollmätning av ytan. Sveamalm upptäckte senare att lokalen endast var 1 195 kvadratmeter och reklamerade köpet den 26 september 2008.

DOMEN

Högsta domstolen ändrar hovrättens dom och ogillar Sveamalms talan. HD fastställer att Lindorff Sverige AB inte ansvarar för det påtalade felet. Sveamalm förpliktas att ersätta Lindorff för rättegångskostnader i alla instanser.

SKÄLEN

Högsta domstolen fann att Sveamalm reklamerade köpet för sent. Enligt köplagen ska en köpare reklamera inom skälig tid efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Högsta domstolen betonade att en köpare, särskilt en näringsidkare, har en undersökningsplikt både före och efter köpet. I detta fall borde Sveamalm ha upptäckt avvikelsen i arean betydligt tidigare med tanke på lokalens betydelse för deras ombyggnadsprojekt. Sveamalm hade nästan ett år på sig att genomföra en enkel kontrollmätning av ytan men underlät att göra det. Därför ansåg domstolen att Sveamalm inte kunde åberopa felet.

ALLMÄNNA RÅD

För fastighetsköpare är det viktigt att genomföra noggranna undersökningar och mätningar av fastigheter före och direkt efter tillträde. Reklamationer måste göras inom skälig tid för att vara giltiga. Den angivna tiden, nästan ett år efter tillträde, framstår enligt HD som mycket lång, särskilt
mot bakgrund av de krav som måste ställas på en näringsidkare.

För mer information om fallet, läs här.

    KONTAKTA OSS

    Har ni några frågor ni vill diskutera eller ha råd i aktuella ärenden
    är ni välkomna att ta kontakt med oss antingen via telefon eller e-post.

    Tack!

    Creo kommer att kontakta dig inom kort.

    Till startsidan