Kan bostadsrättshavare kräva ersättning för skador orsakade av entreprenör?

Högsta domstolen, 3 februari 2009, mål nr T 4133-06

I denna dom från Högsta domstolen prövades en tvist mellan Bravida Mellersta AB och Svenska Konsumentförsäkringar AB om ersättning för skador som uppstått i en bostadsrättsförenings fastighet.

Bravida Mellersta AB, klagande i Högsta domstolen, mot Svenska Konsumentförsäkringar AB.

Tvisten gäller om bostadsrättshavaren har rätt till ersättning direkt från Bravida för kostnader relaterade till ersättningsboende, trots att skadorna uppstod i föreningens fastighet.

Bostadsrättsföreningen anlitade Bravida för att byta vatten- och avloppsinstallationer. Under arbetets gång läckte varmvatten ut och skadade en bostadsrättslägenhet samt viss egendom tillhörande bostadsrättshavaren. Skadan krävde omfattande sanering och lägenheten blev obrukbar under arbetets gång. Bostadsrättshavaren fick bo i ersättningsboende, vilket ersattes av hemförsäkringen genom Svenska Konsumentförsäkringar. Försäkringsbolaget krävde därefter regress mot Bravida för kostnaderna.

Högsta domstolen fastställde hovrättens dom och ansåg att Bravida Mellersta AB var ersättningsskyldig för bostadsrättshavarens kostnader för ersättningsboende. Bravida ålades att betala Svenska Konsumentförsäkringars rättegångskostnader.

Domstolen fastslog att en bostadsrättshavare, trots att denne inte äger fastigheten, har en så pass stark anknytning till sin bostadsrätt att denne kan kräva ersättning för förmögenhetsskador som orsakats av skador på fastigheten. Detta gäller särskilt när skadan har påverkat bostadsrättshavarens möjlighet att nyttja lägenheten.

SKILJAKTIG MENING

Justitieråden Stefan Lindskog och Gertrud Lennander var skiljaktiga beträffande motiveringen. De ansåg att bostadsrättshavarens kostnader för ersättningsboende delvis orsakades av skador på fastigheten som föreningen ansvarar för, och att det borde ha påverkat rätten till ersättning.

För bostadsrättsföreningar är det viktigt att säkerställa att ansvarsförhållandena är tydliga när entreprenörer anlitas för arbete som kan påverka fastigheten. Föreningar bör se över sina avtal och försäkringar för att minska risken för oväntade kostnader och rättstvister.