Paul Lehecka
Jurist
MER OM Paul
Här går vi igenom steg för steg vilka åtgärder en hyresvärd måste vidta vid störande hyresgäster
När någon stör andra boende gäller det för hyresvärden att agera snabbt och korrekt för att skydda de som utsätts för störningarna. Nedan följer en checklista på de viktigaste åtgärderna för hyresvärden. Ni behöver anlita juridiskt ombud vid uppsägning och förverkande. Det är alltför lätt att göra misstag som leder till att uppsägningen misslyckas och störningarna kan fortsätta.
Störningarna måste vara så allvarliga att de försämrar andras bostadsmiljö så mycket att det inte ska behöva tålas. Att en granne renoverar sin lägenhet på normalt sätt är sådant som måste tålas. Man måste också tåla att grannarna ibland har fest, duschar och spolar oregelbundna tider, har barn som bullrar och annat som tillhör ett normalt liv. Våldsamt eller hotfullt beteende mot andra hyresgäster eller allvarliga störningar nattetid är sådant som aldrig behöver tålas.
Hyresvärden ska skicka en tillsägelse till hyresgästen att ändra sitt beteende omgående. Det är viktigt att den störande får klart för sig vad som är fel och förstår att detta måste upphöra. Det är först om det går att bevisa att störningarna fortsätter som uppsägning kan ske. Rättelseanmodan kan delges på förenklat sätt men man ska göra vad man kan för att hyresgästen ska förstå situationen och ändra beteendet.
Vid rättelseanmodan gäller det att tänka på detaljer. Den tid som hyresgästen har på sig att svara måste anges. Om tidsfristen glöms bort måste rättelsen göras om vilket innebär att du som hyresvärd förlorar tid. Det måste också tydligt framgå vilken lägenhet som avses.
Delgivning kan som exempel göras genom personlig överlämning till hyresgästen eller genom rekommenderat brev
Efter rättelseanmodan är det viktigt att anteckna tid och hur allvarliga störningar är samt be grannar att göra detsamma. Detta för att ha bevis för de störningar som förekommit.
Om det är fråga om förverkande av en bostadshyresgäst måste i regel socialtjänsten underrättas innan uppsägningen.
Man måste vara helt säker på att hyresgästen får en uppsägning, uppsägningen måste därför delges till hyresgästen. Delgivning kan ske personligen eller genom rekommenderat brev med mottagningsbevis. Det behövs bevisning om när uppsägningen delgivits.
Olika regler gäller för uppsägning till avtalstidens utgång och omedelbar uppsägning på grund av att hyresrätten förverkats. Det är ett viktigt vägval som är beroende av situationen. Vi hjälper er att välja det som är optimalt i den situation ni befinner er i.
Vid störningar ser vi över vilka möjligheter det finns att hitta alternativa förverkandegrunder, som t ex bristande betalning, andrahandsupplåtelse, samlarbeteende och vägrat tillträde.
Att väcka talan i domstol och gå igenom en hel rättsprocess kan kännas jobbigt, tidskrävande och dyrt. Vi på Creo Advokater hjälper er att ta fram snabbare lösningar genom förhandling och i vissa fall även genom att erbjuda avflyttningsersättning.
Medarbetare
Paul Lehecka
Paul avlade juristexamen vi Lunds universitet 2003. Paul är van att tillämpa juridiken kommersiellt och har varit bolagsjurist på AB Svenska där han har arbetat brett inom civilrättens område. Han har därefter arbetat med fastighetsrelaterad juridik, huvudsakligen från fastighetsägarens sida har gedigna kunskaper i hyresrätt, bostadsrätt, arrenden och allmän nyttjanderätt.
Paul har därtill mycket omfattande och god erfarenhet av tvistlösning, såväl utomrättsligt som i domstol.
Den breda civilrättsliga kännedomen tillsammans med processvanan och det pragmatiska tillvägagångssättet resulterar i en dynamisk och kreativ problemlösning på klientuppdraget.
Paul levererar effektiv, affärsmässig och resultatinriktad rådgivning till sina klienter.
STÄNG
Jörn Liljeström
Jörn har arbetat som jurist i dryga 30 år och är specialiserad inom tvistelösning, affärsjuridik och bolagsfrågor. Sedan karriärens början har han även arbetat mycket med alla de frågor som kan uppstå för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.
Han har företrätt klienter i tvistemål i tingsrätter i hela landet, från Ystad till Haparanda, samtliga hovrätter och i Högsta domstolen. Han löser även tvister utanför domstol och kan anlitas i skiljeförfarande.
Han har praktisk erfarenhet av alla nivåer i systemet och alla mer eller mindre frekvent förekommande tvistefrågor som kan prövas i domstol. Det ger utöver klarsyn även ett bra underlag för goda råd och effektiv problemlösning.
Kontakta Jörn när ni behöver hjälp.
STÄNG
Daniel Edström
Daniel tog sin juristexamen från Uppsala universitet 2001 och innehar certifikat i internationell och komparativ rätt från Tilburg University (1999). Efter examen arbetade han som bolagsjurist inom bl a telekom och för Stockholms Stadsmission. Sedan 2008 har han varit verksam på advokatbyrå.
Daniel har stor erfarenhet av juridisk rådgivning och processföring i domstol. Han biträder löpande alla typer av klienter inom civilrättens område, med tyngdpunkt på affärsjuridik, fastighets- och entreprenadrätt samt tvistelösning av olika slag.
Välkommen att kontakta Daniel för effektiv rådgivning och vid behov av advokat för en rättslig tvist.
STÄNG
Lotta Stylander
Lotta har en svensk juristexamen från Uppsala Universitet. Hon har tidigare varit verksam vid bland annat Fastighetsägarna och SBC.
Lotta har gedigen erfarenhet av juridisk rådgivning och tvistemålshantering. Hon arbetar med många olika rättsområden, med tyngdpunkt inom allmän affärsjuridik, fastighets- och entreprenadrätt samt bostadsrätt.
Välkommen att kontakta Lotta för effektiv rådgivning och hantering av tvister.
STÄNG
Morgan Modéer
Morgan har en juristexamen från Lunds universitet, kompletterad med företagsekonomi.
Han kommer närmast från sin notarietjänstgöring vid Förvaltningsrätten i Karlstad. Han har därmed god erfarenhet av förvaltningsrätt och förvaltningsprocess.
På Creo är han biträdande jurist och arbetar med tvistelösning med särskild inriktning mot affärsjuridik, fastighetsrätt och byggfrågor.
Då han studerat, arbetat och har familj i Köpenhamn så är han även dansktalande.
Tveka inte att höra av dig till Morgan för juridisk rådgivning!
STÄNG
Sina Akkurt
Sina har omfattande erfarenhet som processförare på Skatteverket samt därefter på advokatbyrå.
Hon arbetar med affärsjuridik, tvistelösning och hyres- och avtalsrättsliga frågor. Hon har även erfarenhet av komplicerade bodelningstvister med större värden.
Utöver den omfattande praktiska erfarenheten har hon utöver juristexamen även en fil.kand i företagsekonomi.
Denna bakgrund ger ett mervärde för klienten som behöver stöd i bolags- och delägarfrågor.
Tveka inte att höra av dig till Sina om du behöver biträde i tvist eller för juridisk rådgivning.
STÄNG