Fastighetsrätt:
Köpare bostadsrätt

Creo Advokater har lång och gedigen erfarenhet av att bistå klienter vid ärenden om fel i bostadsrätt.

VI HJÄLPER DIG SOM KÖPT EN BOSTADSRÄTT

Ett köp av en ny lägenhet är ofta en avgörande investering. Om du är missnöjd med köpet är det därför viktigt att du agerar direkt. Det kan exempelvis hända att du upptäcker en vattenskada i badrummet eller att något som säljaren utfäst inte stämmer. Bostadsrätten kan till exempel vara mindre än vad köparen angett. Om du behöver gå vidare med krav mot säljaren har nästan alla rättsskydd genom hemförsäkringen. Det innebär att ditt försäkringsbolag betalar det mesta av de juridiska kostnaderna.

DINA RÄTTIGHETER SOM KÖPARE

Vid inledande möte så gör vi en bedömning om felet i din bostad ger dig rätt att:

  1. Kräva att felet åtgärdas.
  2. Kräva ett prisavdrag eller ersättning för att du själv avhjälper felet.
  3. Kräva ersättning för den skada du drabbats av genom felet. Det kan vara ersättning för utgifter, inkomstförlust eller annan förlust på grund av felet. Du kan också kräva ersättning för prisskillnad för köp av en annan dyrare bostadsrätt på grund av hävning av köpet.
EXEMPEL PÅ FEL
  • Badrum eller kök i bostadsrätten är felaktiga eller fungerar inte som det är tänkt, till exempel lutar golvet inte mot golvbrunnen som det ska.
  • Lägenheten är mindre än vad säljaren utfäst, till exempel genom att ytan som står i kontraktet inte stämmer med en uppmätning av lägenheten.
  • Lägenheten saknar något som står i köpekontraktet, till exempel så fungerar inte golvvärmen.
REKLAMATION

Om du upptäcker ett fel så måste du specificera bristerna och meddela säljaren så snabbt som möjligt. Gör du inte detta i tid kan du förlora din rätt till ersättning.

Det är därför viktigt att du kontaktar oss för att få hjälp med att:

  1. Bedöma om du kan göra gällande felet.
  2. Göra en korrekt reklamation för att dina möjligheter till framgång ska öka.
  3. Driva dina krav så att du ökar chansen till framgång.
VI HJÄLPER DIG!

Är något fel och du är missnöjd med köpet är det bra att direkt rådfråga en advokat om vilka rättigheter du har. På så vis kan du agera korrekt mot säljaren utan att riskera att förlora din rätt till ersättning. Behöver du rådgivning eller juridiskt biträde, är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 08-562 403 40.

    KONTAKTA OSS

    Har ni några frågor ni vill diskutera eller ha råd i aktuella ärenden
    är ni välkomna att ta kontakt med oss antingen via telefon eller e-post.

    Tack!

    Creo kommer att kontakta dig inom kort.

    Till startsidan