Sina Akkurt
Advokat/Partner
MER OM Sina
Vid bygg- och renoveringsarbeten hos privatpersoner finns konsumentlagar som reglerar relationen mellan näringsidkare och konsument och den tjänst som näringsidkaren levererar. Ibland händer det ändå att man inte kommer överens. Creo Advokater har gedigen erfarenhet av att bistå klienter inom bygg och entreprenad.
Vi erbjuder rådgivning, granskning och avtalsskrivning i förhandlingsstadiet inför ett projekt, så att du slipper problem senare. De flesta tvister uppstår under projektets gång, särskilt om avtalet har varit otydligt. Tvisten kan till exempel gälla priset, leveranstiden eller själva utförandet. Vi hjälper dig att hamna rätt!
Vid avtalsskrivning är det viktigt att tänka på tydlighet och detaljer. Det måste framgå av avtalet vilket arbete som ska utföras, vad som ska ingå och pris för arbetet. Ibland kan det som konsument vara svårt att veta vad som bör inkluderas i ett avtal och att bedöma avtalet. Då kan vi hjälpa dig med avtalsgranskning och/eller upprättande av förslag på avtal så att du slipper problem senare!
Fel i en byggnation/renovering föreligger när arbetet avviker från vad som är avtalat, fackmässig standard eller om fel material används. Alla möjliga typer av fel kan uppstå, det kan exempelvis vara fråga om ett badrumsgolv med fel lutning, vattenskada i våtrum och kök, ventilationsproblem eller knarrande parkettgolv.
Om du upptäcker fel i arbeten som utförts i din bostad bör du vidta följande åtgärder:
Det första du måste göra om du upptäcker att något inte står rätt till är att inom två månader meddela byggföretaget om vad som är fel och varför du anser att det är ett fel. Detta behöver Du bör reklamera felet skriftligt (t ex över mejl) så att du vid behov kan bevisa att du reklamerade i tid. Om du inte reklamerar inom 2 månader kan du förlora din rätt till ersättning för felet. Beskriv så tydligt du kan vad som är fel men fixa inte felet själv.
När du upptäcker ett fel i ett arbete som ett byggföretag har utfört ska du dokumentera felet. Detta kan du göra genom att fotografera och skriva ner vad som hänt. Anlita gärna en besiktningsman som utför besiktning av arbetet. På så sätt har du tydlig dokumentation av felet och får hjälp att bedöma omfattningen. Det är viktigt att besiktningen utförs av en oberoende aktör. Låt inte byggaren själv välja besiktningsman.
Efter att du reklamerat och dokumenterat felet ska du ge byggföretaget en chans att rätta till felet. Byggföretaget har rätt att avhjälpa felet inom skälig tid. En sådan förklaring bör vara skriftlig. Du ska inte själv fixa felet eller anlita en annan hantverkare för att åtgärda felet innan den som utförde arbetet fått möjlighet att fixa felet, då kan du förlora rätten till ersättning.
Om byggaren vägrar att åtgärda felet bör du anlita juridisk hjälp för att ställa krav på byggföretaget. Vi hjälper dig då att förhandla med byggföretaget och bedöma dina chanser till framgång. Desto tidigare i processen du inhämtar juridisk hjälp desto större chans till framgång har du. Tveka inte att kontakta oss tidigt i processen så vägleder vi dig och ser till att du inte förlorar rätt till ersättning.
Tvist om pris kan föreligga om hantverkaren vill ha mer betalt än vad ni kommit överens om, t ex om extraarbeten utförts, eller om ni inte bestämt ett fast pris och du tycker att hantverkaren begär för mycket. Utgångspunkten är då att du skall betala vad som är skäligt.
Om arbetet tar längre tid än vad som är rimligt eller vad som avtalats kan du som beställare ha rätt till ersättning från byggföretaget. Det är då viktigt att du dokumenterar den kommunikation som sker mellan dig och byggföretaget och tidigt anlitar juridisk hjälp för att ställa krav på hantverkaren. Vi hjälper dig att förhandla med byggföretaget för att kräva färdigställande eller ersättning om arbetet drar ut på tiden.
Första kontakten sker per telefon eller e-post
Du ringer eller skickar e-post till någon av våra jurister och berättar om ditt problem. Vi bokar tillsammans in en tid för inledande samtal, antingen på advokatbyrån eller hos dig i dina lokaler.
Inledande samtal hos oss eller hos dig
Vi träffas för ett förutsättningslöst möte. Syftet är att vi ska förstå dig, din verksamhet och vad du behöver hjälp med. Vi informerar dig även om våra villkor och arbetssätt. När vi har bildat oss en uppfattning om ditt problem ger vi dig konkreta förslag på hur vi kan lösa det.
Förlikning – ni kommer överens i godo
Om man kommer överens kan en process i domstolen undvikas. Det är ofta bra om man vill fortsätta göra affärer tillsammans i framtiden. Vi förhandlar för dig så att du får en affärsmässig överenskommelse. På så vis sparar du tid och pengar, både nu och framöver.
Domstolsprocessen
Om man inte kommer överens kan domstolen avgöra vem som har rätt. Domstolen kallar till möte och parterna lägger fram sin bevisning. Att processa i domstol är komplicerat och kräver ofta specialistkompetens. Vi har tidigare arbetat på domstol och vet hur domare tänker.
Rättsskydd
Om du har en hemförsäkring eller en företagsförsäkring så har du oftast så kallat rättsskydd genom den. Det betyder att du kan få dina rättsliga kostnader ersatta av ditt försäkringsbolag om du hamnar i en tvist. Vanligtvis täcker rättsskyddet det mesta av rättegångskostnaderna, till exempel ombudskostnader och kostnader för att ta fram nödvändig bevisning. För den som förlorar en rättslig process i domstol kan rättsskyddet även omfatta motpartens rättegångskostnader. Vi hjälper dig att kontrollera villkoren för din rättsskyddsförsäkring och ansöker om rättsskydd hos ditt försäkringsbolag.
Sina Akkurt
Sina har omfattande erfarenhet som processförare på Skatteverket samt därefter på advokatbyrå.
Hon arbetar med affärsjuridik, tvistelösning och hyres- och avtalsrättsliga frågor. Hon har även erfarenhet av komplicerade bodelningstvister med större värden.
Utöver den omfattande praktiska erfarenheten har hon utöver juristexamen även en fil.kand i företagsekonomi.
Denna bakgrund ger ett mervärde för klienten som behöver stöd i bolags- och delägarfrågor.
Tveka inte att höra av dig till Sina om du behöver biträde i tvist eller för juridisk rådgivning.
STÄNG
Lotta Stylander
Lotta har en svensk juristexamen från Uppsala Universitet. Hon har tidigare varit verksam vid bland annat Fastighetsägarna och SBC.
Lotta har gedigen erfarenhet av juridisk rådgivning och tvistemålshantering. Hon arbetar med många olika rättsområden, med tyngdpunkt inom allmän affärsjuridik, fastighets- och entreprenadrätt samt bostadsrätt.
Välkommen att kontakta Lotta för effektiv rådgivning och hantering av tvister.
STÄNG
Morgan Modéer
Morgan har en juristexamen från Lunds universitet, kompletterad med företagsekonomi.
Han kommer närmast från sin notarietjänstgöring vid Förvaltningsrätten i Karlstad. Han har därmed god erfarenhet av förvaltningsrätt och förvaltningsprocess.
På Creo är han biträdande jurist och arbetar med tvistelösning med särskild inriktning mot affärsjuridik, fastighetsrätt och byggfrågor.
Då han studerat, arbetat och har familj i Köpenhamn så är han även dansktalande.
Tveka inte att höra av dig till Morgan för juridisk rådgivning!
STÄNG
Daniel Edström
Daniel tog sin juristexamen från Uppsala universitet 2001 och innehar certifikat i internationell och komparativ rätt från Tilburg University (1999). Efter examen arbetade han som bolagsjurist inom bl a telekom och för Stockholms Stadsmission. Sedan 2008 har han varit verksam på advokatbyrå.
Daniel har stor erfarenhet av juridisk rådgivning och processföring i domstol. Han biträder löpande alla typer av klienter inom civilrättens område, med tyngdpunkt på affärsjuridik, fastighets- och entreprenadrätt samt tvistelösning av olika slag.
Välkommen att kontakta Daniel för effektiv rådgivning och vid behov av advokat för en rättslig tvist.
STÄNG
Jörn Liljeström
Jörn har arbetat som jurist i dryga 30 år och är specialiserad inom tvistelösning, affärsjuridik och bolagsfrågor. Sedan karriärens början har han även arbetat mycket med alla de frågor som kan uppstå för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.
Han har företrätt klienter i tvistemål i tingsrätter i hela landet, från Ystad till Haparanda, samtliga hovrätter och i Högsta domstolen. Han löser även tvister utanför domstol och kan anlitas i skiljeförfarande.
Han har praktisk erfarenhet av alla nivåer i systemet och alla mer eller mindre frekvent förekommande tvistefrågor som kan prövas i domstol. Det ger utöver klarsyn även ett bra underlag för goda råd och effektiv problemlösning.
Kontakta Jörn när ni behöver hjälp.
STÄNG