Entreprenadjuridik:
Hantverkare, entreprenörer & kunder som inte betalar

Vi på Creo Advokater har lång erfarenhet av att ge rådgivning och bistå hantverkare och entreprenörer i situationer där juridiska råd behövs. Tveka inte på att kontakta oss för en kostnadsfri bedömning av ditt ärende.

En vanlig erfarenhet för en entreprenör är att utföra ett jobb med gott samarbete för att sedan, när arbetet är slut, få klagomål på diverse fel och oegentligheter. Nästa steg är att kunden säger att den inte vill betala din faktura eller få ett stort avdrag på priset. Det är i den situationen kontakt med en jurist kan ge stort mervärde. I denna artikel kommer vi detaljera hur en jurist kan hjälpa i en sådan situation och vad som är viktigt att tänka på.

VAD HAR NI AVTALAT?

Det viktigaste är att se vad ert avtal säger om den situation som uppstått. Beroende på vad kunden gör gällande så finns det olika åtgärder som kan vidtas för att lösa problemen. Här är några vanligt förekommande situationer.

  1. Om kunden klagar på att priset blev högre än förväntat och ni har ett avtal att stödja er på, så har ni alltid en fördel.
  2. Om kunden klagar på förseningar är det viktigt att se vad ert avtal säger om förseningar. Har avtalet en vitesklausul? Vad händer vid försening?
  3. Gör kunden gällande fel så måste ni få tillfälle att avhjälpa. Annars kan kunden inte göra gällande felet.
  4. Har ni fått möjlighet att avhjälpa så måste ni bedöma om det är ett fel eller inte. Det kan då vara värt att ta in besiktningsman för en second opinion och som argument mot kunden.
  5. Är det ett fel som kan kosta pengar för kunden att åtgärda, avhjälp det till lägre kostnad.
  6. Om kunden klagar på att ni tar betalt för material som inte använts eller som inte skulle ingå i tjänsten, kolla vad avtalet säger om dessa frågor.
OFTA BEHÖVS ETT HELTHETSGREPP

Situationerna som kan uppstå är oändliga och det finns inte alltid ett givet svar. Ofta finns det många faktorer att beakta och det är svårt att få koll på vad som faktiskt gäller. Ytterst är det domstolen som bestämmer vem som har rätt, om ni inte kan komma överens. Det är då en erfaren entreprenadjurist kan hjälpa er att lägga upp rätt strategi och en plan för att få in pengarna.

ETT EXEMPELFALL

Ett exempel från verkligheten kan hjälpa till att illustrera hur det kan bli.

NJA 2005 s. 205: Ett par köpte en fastighet med ett bostadshus. I samband med köpet anlitade de en hantverkare för att bygga om huset på löpande räkning. Man kom muntligen överens om att hantverkaren skulle riva ut ytskiktet på ett gammalt golv och jämna ut golvet där det lutade. Det var ett litet arbete som hantverkaren uppskattade skulle kosta cirka 150 000 kronor. Strax efter att hantverkaren påbörjat arbetet upptäcktes ett antal dolda fel i badrummet. Hantverkaren uppskattade då grovt att arbetet skulle kosta cirka 325 000 kronor. Senare visade det sig att det också fanns dolda fel i köket, som hantverkaren åtgärdade. När arbetet hade slutförts blev det tvist om priset. Paret hävdade att hantverkaren hade lovat ett fast takpris om 325 000 kronor för hela entreprenaden. Hantverkaren menade å sin sida att man hade avtalat om arbete på löpande räkning. Domstolen kom fram till att det visserligen finns konsumentregler som skyddar privatpersoner från alltför höga priser, men att det är konsumenten som ska bevisa att man har avtalat om ett takpris. Paret fick alltså betala för allt det arbete som hantverkaren hade utfört.

VI HJÄLPER ER!

Låt oss ta hand om er och era frågor av juridisk natur, så att ni kan fokusera helt på er verksamhet.

Kontakta oss på 08 562 403 40 eller genom kontaktformuläret nedan så ringer vi upp.

    KONTAKTA OSS

    Har ni några frågor ni vill diskutera eller ha råd i aktuella ärenden
    är ni välkomna att ta kontakt med oss antingen via telefon eller e-post.

    Tack!

    Creo kommer att kontakta dig inom kort.

    Till startsidan