Daniel Edström
Advokat
daniel.edstrom@creoadvokater.se
MER OM Daniel
Creo Advokater har lång och gedigen erfarenhet av att bistå klienter vid ärenden om fel i bostadsrätt och den första kontakten är alltid kostnadsfri.
En missnöjd köpare kan kräva ersättning av dig för fel i lägenheten. Som säljare är det bra att känna till vad du ska göra om ett krav ställs mot dig. Ofta påstår köparen att något som står i objektsbeskrivningen inte stämmer, eller så fungerar inte vattenavrinningen i duschen. Ibland sitter kakelplattorna i köket löst. Du behöver veta vad köparen ska kunna bevisa för att kunna kräva ersättning från dig. Är det verkligen ett sådant fel köparen kan få ersättning för? Du vill snabbt få reda på om det är bäst att bestrida kravet, helt eller delvis, eller att försöka komma överens med köparen. Om en köpare kräver dig på pengar för felen har nästan alla rättsskydd genom hemförsäkringen. Det innebär att ditt försäkringsbolag betalar det mesta av de juridiska kostnaderna.
En bostadsrätt räknas som lös egendom och omfattas av köplagens regler. Enligt köplagen gäller vad säljarens och köparens avtal. Därtill kan samtliga köpehandlingar – objektsbeskrivning, marknadsföring, m.m. – ha betydelse för vad ni får anses ha avtalat. Ett fel i bostadsrätten föreligger, om bostadsrätten inte stämmer överens med innehållet i köpehandlingarna.
Köparen måste undersöka en bostadsrätt innan köpet, men undersökningsplikten är mindre omfattande vid köp av bostadsrätt – den begränsas till vad du har eller borde ha märkt när du undersökte bostadsrätten.
Din bostadsrätt är antagligen (men inte alltid) såld med villkoret ”i befintligt skick”. Om bostadsrätten inte har sålts med sådant villkor, är den generellt sett felaktig om den inte överensstämmer med avtalet. ”I befintligt skick” innebär däremot en slags generell friskrivning för dig som säljare, från fel som gått att upptäcka vid köpet. Som huvudregel kan inte köparen då kräva felansvar för sådant han känt till, eller bort känna till, om bostadsrättens skick.
För att du som säljare ändå ska tvingas betala ersättning till köparen eller bli skyldig att avhjälpa fel krävs något av följande.
– Du har lämnat uppgifter av betydelse före köpet som inte stämmer. Det måste dock röra sig om preciserade uppgifter, t ex att det är angivet i objektsbeskrivningen att badrummet är helkaklat.
– Du har inte upplyst om fel som du som säljare måste ha ansetts känna till innan försäljningen.
– Bostadsrätten är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunde räkna med, främst med hänsyn till priset.
Vad gäller punkten ett, innebär den preciserade uppgiften att det blir fråga om en avtalad egenskap. Villkoret ”i befintligt skick” har då frångåtts i den delen. Punkten två handlar om att du som säljare förtigit vetskap om fel för köparen. Punkten tre är den vanligaste grunden för köparens felpåstående. Den innebär att lägenhetens skick skall stå i uppenbart missförhållande till priset för bostadsrätten och detta skall ha varit dolt för köparen, dvs. i regel inte synbart.
Enligt senare praxis från Högsta domstolen är ett fel väsentligt om värdeskillnaden med anledning av felet är mer än fem procent av bostadsrättens värde. Mellan fyra och fem procent är osäkert och lägre än tre procent är typiskt sett inte ett väsentligt fel. När man talar om värdeskillnaden är det normalt reparationskostnaden för felet som avses. Om din bostadsrätt sålts för fem miljoner måste alltså reparationskostnaderna överstiga 250 000 kronor för att felet som huvudregel skall vara väsentligt. Felet kan ändå vara väsentligt, t ex om det brister i en central funktion som innebär betydande olägenhet för köparen. I ett sådant fall är det mycket svårare för köparen att uppnå väsentlighetskravet.
Kraven för att köparen skall kunna ställa krav på dig att avhjälpa fel, eller vidkännas ett prisavdrag, är alltså ganska höga.
Det kan vara svårt att själv bedöma om köparens krav är befogat. Behöver du rådgivning i en möjlig tvist, eller har du redan fått ett krav ställt mot dig och behöver juridiskt biträde, är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 08-562 403 40.
Medarbetare
Daniel Edström
Daniel tog sin juristexamen från Uppsala universitet 2001 och innehar certifikat i internationell och komparativ rätt från Tilburg University (1999). Efter examen arbetade han som bolagsjurist inom bl a telekom och för Stockholms Stadsmission. Sedan 2008 har han varit verksam på advokatbyrå.
Daniel har stor erfarenhet av juridisk rådgivning och processföring i domstol. Han biträder löpande alla typer av klienter inom civilrättens område, med tyngdpunkt på affärsjuridik, fastighets- och entreprenadrätt samt tvistelösning av olika slag.
Välkommen att kontakta Daniel för effektiv rådgivning och vid behov av advokat för en rättslig tvist.
STÄNG
Sina Akkurt
Sina har omfattande erfarenhet som processförare på Skatteverket samt därefter på advokatbyrå.
Hon arbetar med affärsjuridik, tvistelösning och hyres- och avtalsrättsliga frågor. Hon har även erfarenhet av komplicerade bodelningstvister med större värden.
Utöver den omfattande praktiska erfarenheten har hon utöver juristexamen även en fil.kand i företagsekonomi.
Denna bakgrund ger ett mervärde för klienten som behöver stöd i bolags- och delägarfrågor.
Tveka inte att höra av dig till Sina om du behöver biträde i tvist eller för juridisk rådgivning.
STÄNG
Lotta Stylander
Lotta har en svensk juristexamen från Uppsala Universitet. Hon har tidigare varit verksam vid bland annat Fastighetsägarna och SBC.
Lotta har gedigen erfarenhet av juridisk rådgivning och tvistemålshantering. Hon arbetar med många olika rättsområden, med tyngdpunkt inom allmän affärsjuridik, fastighets- och entreprenadrätt samt bostadsrätt.
Välkommen att kontakta Lotta för effektiv rådgivning och hantering av tvister.
STÄNG
Jörn Liljeström
Jörn har arbetat som jurist i dryga 30 år och är specialiserad inom tvistelösning, affärsjuridik och bolagsfrågor. Sedan karriärens början har han även arbetat mycket med alla de frågor som kan uppstå för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.
Han har företrätt klienter i tvistemål i tingsrätter i hela landet, från Ystad till Haparanda, samtliga hovrätter och i Högsta domstolen. Han löser även tvister utanför domstol och kan anlitas i skiljeförfarande.
Han har praktisk erfarenhet av alla nivåer i systemet och alla mer eller mindre frekvent förekommande tvistefrågor som kan prövas i domstol. Det ger utöver klarsyn även ett bra underlag för goda råd och effektiv problemlösning.
Kontakta Jörn när ni behöver hjälp.
STÄNG
Morgan Modéer
Morgan har en juristexamen från Lunds universitet, kompletterad med företagsekonomi.
Han kommer närmast från sin notarietjänstgöring vid Förvaltningsrätten i Karlstad. Han har därmed god erfarenhet av förvaltningsrätt och förvaltningsprocess.
På Creo är han biträdande jurist och arbetar med tvistelösning med särskild inriktning mot affärsjuridik, fastighetsrätt och byggfrågor.
Då han studerat, arbetat och har familj i Köpenhamn så är han även dansktalande.
Tveka inte att höra av dig till Morgan för juridisk rådgivning!
STÄNG