Köpare av bostadsrätt
Creo Advokater har lång och gedigen erfarenhet av att bistå
klienter vid ärenden om fel i bostadsrätt. Den första
kontakten är alltid kostnadsfri.
Vi hjälper dig som köpt en lägenhet
Ett köp av en ny lägenhet är ofta en stor privatinvestering. Om du är missnöjd med köpet är det därför viktigt att du agerar direkt. Det kan exempelvis hända att du upptäcker en vattenskada i badrummet eller att något som säljaren utfäst inte stämmer, såsom lägenhetens storlek.
Är något fel och du är missnöjd med köpet är det bra att direkt rådfråga en advokat om vilka rättigheter du har. På så vis kan du agera korrekt mot säljaren utan att riskera att förlora din rätt till ersättning. Behöver du rådgivning eller juridiskt biträde, är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 08-562 403 40
Om du behöver gå vidare med krav mot säljaren har nästan alla rättsskydd genom hemförsäkringen. Det innebär att ditt försäkringsbolag betalar det mesta av de juridiska kostnaderna.
Dina rättigheter som köpare
Vid inledande möte så gör vi en bedömning om felet i din bostad ger dig rätt att:
- Kräva att felet åtgärdas.
- Kräva ett prisavdrag eller ersättning för att du själv avhjälper felet.
- Kräva ersättning för den skada du drabbats av genom felet. Det kan vara ersättning för utgifter, inkomstförlust eller annan förlust på grund av felet. Du kan också kräva ersättning för prisskillnad för köp av en annan dyrare bostadsrätt på grund av hävning av köpet.
Exempel på fel:
- Badrum eller kök i bostadsrätten är felaktiga eller fungerar inte som det är tänkt, till exempel lutar golvet inte mot golvbrunnen som det ska.
- Lägenheten är mindre än vad säljaren utfäst, till exempel genom att ytan som står i kontraktet inte stämmer med en uppmätning av lägenheten.
- Lägenheten saknar något som står i köpekontraktet, till exempel så fungerar inte golvvärmen.
Reklamation
Om du upptäcker ett fel så måste du specificera bristerna och meddela säljaren så snabbt som möjligt, senast inom skälig tid efter att du upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet. Gör du inte detta i tid kan du förlora din rätt till ersättning.
Det är därför viktigt att du kontaktar oss för att få hjälp med att:
- Bedöma om felet är köprättsligt.
- Göra en korrekt reklamation för att dina möjligheter till framgång ska öka.
- Driva dina krav så att du ökar chansen till framgång.