Köpare bostadsrätt

Creo Advokater har lång och gedigen erfarenhet av att bistå klienter vid ärenden om fel i bostadsrätt.

VI HJÄLPER DIG SOM KÖPT EN BOSTADSRÄTT

Ett köp av en bostadsrätt är ofta en avgörande investering. Om du är missnöjd med köpet är det därför viktigt att du agerar direkt. Det kan exempelvis hända att du upptäcker en vattenskada i badrummet eller att något som säljaren utfäst inte stämmer. Bostadsrätten kan till exempel vara mindre än vad säljaren angett. Om du behöver gå vidare med krav mot säljaren har nästan alla rättsskydd genom hemförsäkringen. Det innebär att ditt försäkringsbolag betalar det mesta av de juridiska kostnaderna.

DINA RÄTTIGHETER SOM KÖPARE

Vid inledande möte så gör vi en bedömning om felet i din bostad ger dig rätt att:

  1. Kräva att felet åtgärdas.
  2. Kräva ett prisavdrag eller ersättning för att du själv avhjälper felet.
  3. Kräva ersättning för den skada du drabbats av genom felet. Det kan vara ersättning för utgifter, inkomstförlust eller annan förlust på grund av felet. Du kan också kräva ersättning för prisskillnad för köp av en annan dyrare bostadsrätt på grund av hävning av köpet.
DOLDA FEL I BOSTADSRÄTT

Ansvar för fel i bostadsrätt regleras huvudsakligen av köplagen. Till skillnad från jordabalken, som använder termen dolda fel vid fastighetsköp, talar köplagen istället om fel i bostadsrätt. Där spelar det ingen särskild roll om det är ett dolt fel eller inte. Jordabalkens regler ger dock viss vägledning för hur felreglerna i köplagen ska tolkas.

Ett fel i bostadsrätten föreligger om bostadsrätten inte stämmer överens med vad som avtalats, om säljaren underlåtit att upplysa om sådant som säljaren måste ha ansetts känna till och med fog kunnat räkna med att bli upplyst om eller om bostadsrätten är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunnat räkna med. Här är några exempel på fel;

  • Golvet i badrummet lutar inte mot golvbrunnen och det finns sådan risk för vattenskada i badrummet att allt behöver göras om.
  • Lägenheten är mindre än vad säljaren utfäst, till exempel genom att ytan som står i kontraktet inte stämmer med en uppmätning av lägenheten.
  • Lägenheten saknar något som står i köpekontraktet, till exempel så fungerar inte golvvärmen.

Observera att felet måste vara väsentligt, en tumregel är att fel som påverkar värdet mer än 4-6% i regel, eller annars gör lägenheten oanvändbar för sitt ändamål, är att betrakta som väsentligt.

REKLAMATION

Om du upptäcker ett fel så måste du ange det till säljare så snabbt som möjligt. Om du inte reklamerar felen i tid och på rätt sätt så kan du förlora din rätt till ersättning

Kontakta oss så hjälper vi dig med en korrekt reklamation så du inte tappar eller försvagar  möjligheten att göra gällande felet.

VI HJÄLPER DIG!

Är något fel i bostadsrätten och du är missnöjd med köpet är det bra att direkt rådfråga en advokat om vilka rättigheter du har. På så vis kan du agera korrekt mot säljaren utan att riskera att förlora din rätt till ersättning. Behöver du rådgivning eller juridiskt biträde, är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 08-562 403 40.

    KONTAKTA OSS

    Har ni några frågor ni vill diskutera eller ha råd i aktuella ärenden
    är ni välkomna att ta kontakt med oss antingen via telefon eller e-post.

    Tack!

    Creo kommer att kontakta dig inom kort.

    Till startsidan

    Medarbetare

    Sina Akkurt

    Advokat/Partner

    08-120 196 14

    MER OM Sina

    Daniel Edström

    Advokat

    08-562 403 42

    MER OM Daniel

    Jörn Liljeström

    Advokat/Partner

    08-562 403 41

    MER OM Jörn

    Lotta Stylander

    Jurist

    08-562 403 44

    MER OM Lotta

    Morgan Modéer

    Jurist

    08-120 196 15

    MER OM Morgan